Boekentip: Invloed. Theorie en praktijk.
Invloed. Theorie en praktijk van Robert B. Cialdini

Heb je ooit jezelf `ja' horen zeggen tegen een telemarketeer en je er
vervolgens over verbaasd waarom je zojuist instemde met een abonnement
op een tijdschrift dat je eigenlijk niet interesseert? In deze nieuwste editie
van dit standaardwerk over beïnvloeding, zul je niet alleen leren welke
technieken je ertoe brachten ja te zeggen, maar ook hoe je jezelf tegen
toekomstige verzoeken kunt verdedigen.

Vier belangrijke principes van invloed:

1. Het wederkerigheid-principe.
Als we iets ontvangen voelen we ons verplicht iets terug te geven.
Geef kleine dingen weg. Doe consessies en mensen willen iets terug doen.

2. Het consistentie-principe.
Mensen stemmen hun zelfbeeld af op wat ze zeggen of doen.
U past een trui en de verkoper vraagt: "vindt u hem mooi?".

3. Het sympathie-principe
We zeggen dolgraag 'ja' tegen mensen die we leuk vinden.
Zorg dat de mensen u associëren met de mooie dingen in het leven.

4. Het schaarste-principe
Producten lijken waardevoller, naarmate ze moeilijker verkrijgbaar zijn.
Denk aan teksten als: "zolang de voorraad strekt!"

Invloed is een praktisch handboek voor iedereen die koopt, verkoopt,
adviseert, onderhandelt, politiek bedrijft, stemt of geld doneert


Terug naar artikelen

 



Vind je het soms lastig
om een winkel uit te lopen zonder iets te kopen?

Knap je soms ongewild vervelende klusjes op
voor collega's?

Kun je boos worden op
sympathieke mensen?

Dan is dit boek
iets voor jou!