5 stijlen voor omgaan met conflicten

Bij een 'conflict' denken we vaak aan een ernstig probleem of een verstoorde
arbeidsrelatie. Maar dan is het conflict echter al ver gevorderd.
Signaleren en omgaan met conflicten begint veel eerder. Wat is een conflict?
Heel eenvoudig; wanneer jij iets anders wilt, dan de ander.

Het belangrijkste bij het hanteren van een conflict is te herkennen met welke
grondhouding het conflict gevoerd wordt. Zowel bij de ander als bij jezelf.
Deze houding geeft een manier van denken en handelen weer.

Er zijn 5 grondhoudingen:

.
 
Houding/niveau Omschrijving Voorbeeld 'Overuren maken'
1. Dwang

Gewelds-niveau (verbaal).
Superioriteit; 'Jij doet wat ik zeg'.

"Jij gaat dit nu doen.
Overuren is jouw probleem".

2. Chantage Welwillend autoritair.
Maffia-niveau. 'Ik zorg voor jou,
zolang je maar doet wat ik zeg'.
"Oh ja, je voorganger maakte altijd
lange dagen. En hij heeft nu een
leuke baan op het hoofdkantoor."
3. Competitie Winnen of verliezen. Politiek.
Denken in schaarste
Er kan er maar 1 winnen.
"Als je deze overuren voor mij wilt maken,
dan vergeet ik die verkeersbon van laatst."
4. Samenwerking Communicatie-niveau.
Proberen er samen uit te komen.
De lange termijn relatie waarderen.
"Ik begrijp dat vrije tijd voor jouw belangrijk is,
wat zou je ervan zeggen, als je deze overuren
in vrije tijd terug krijgt."
5. Loslaten

Transformatie-niveau.
Jezelf overgeven. Acceptatie.
Let op: iets anders dan 'opgeven'.

"Ik merk aan je, dat ik iets van je vraag wat
jij niet kunt geven. Laten we kijken of we het
zonder overwerk kunnen oplossen."


Kies je eigen stijl
* Bepaal voor jezelf met welke stijl/houding jij het conflict wilt aanpakken.
__Laat je hierbij niet verleiden door mee te gaan in de stijl van de ander.
* Niveau 4 is het meest effectieve niveau voor het omgaan met conflicten.
__Niveau 5 speelt pas nadat je alles op niveau 4 geprobeerd hebt.
* Als de ander een 'lager' niveau hanteert dan jij, is jouw hoogste doel om
__hem/haar in dat gesprek slechts 1 niveau hoger te krijgen.

Tips
- Conflicten ontstaan vaak door misverstanden. Door helder en tijdig te
_communiceren kan je dit vaak voorkomen.
- Maak (potentiele) misverstanden zo vroeg mogelijk bespreekbaar.
- Geef een 'ik' boodschap i.p.v. 'jij-bakken'. Wat doet het met jou.
- Blijf de ander behandelen zoals jezelf behandeld wilt worden
- Onthoud: niet wat gezegd wordt geeft je jouw emotie, maar jouw
_interpretatie van wat gezegd wordt. Is zoals jij het ervaart wel zoals
_de ander het bedoelt?

Terug