Mythen van training

Als het waar is dat er vele voordelen voortvloeien uit vaardigheidstrainingen,
waarom wordt het volgen van trainingen dan vaak verwaarloosd?
Dit kan verklaard worden door een aantal mythen over trainingen:

.
Mythe Realiteit
Training is duur Er is een uitspraak: "Als u denkt dat training duur is, moet u onwetendheid eens proberen." Het gaat niet om de hoogte van de investering maar om de zekerheid van het rendement.
Training is iets voor juniors Als een bureau uitmuntend wil zijn, moeten alle professionals blijven leren en groeien. Tevens dienen alle systemen van aansturing, beloning en begeleiding, van junior t/m senior, hierop gericht te zijn.
Het opbouwen van vaardigheden is de verantwoordelijkheid van de trainingsmanager Of het opbouwen van vaardigheden goed of slecht gebeurt hangt af van de managementstijl van de leidinggevenden. Naast trainingen moeten professionals ook in het alledaagse werk begeleid worden.
Het is niet de moeite waard om mensen te trainen die toch weggaan Hoe minder een kantoor aandacht besteed aan de ontwikkeling van professionals, des te groter is de kans dat deze vertrekken. De zwakke, ongetrainde blijven zo lang ze kunnen.
Training werkt niet Veel trainingsbudget wordt verspilt als er de verwachting heerst dat het trainingsprogramma de nieuwe mentaliteit komt brengen. Een training kan slechts een begin zijn van een verandering die ook na de training in het dagelijks werk en aansturing terugkomt.
Wij hebben alleen vakinhoudelijke trainingen nodig Er is een verschil tussen 'veel over ICT weten' en 'een goede ICT consultant zijn'. Het is bijvoorbeeld mogelijk om mensen te leren hoe zij met klanten moeten werken, dingen moeten uitleggen en slecht nieuws kunnen brengen. Persoonlijke vaardigheden is iets anders dan verkoopvaardigheden, waar vaak wel aandacht voor is.
Wij kunnen de training veranderen, zonder de managementaanpak te veranderen. Veel bureaus gaan ervan uit dat het niet erg is dat training en begeleiding achterblijft wanneer het goed gaat met het binnenhalen van opdrachten. Willen bureaus op lange termijn uitmuntend zijn in hun dienstverlening, dienen alle verantwoordelijken zich aan hun taak van coach te houden. Een koppeling met het beloningssysteem is dan ook noodzakelijk.
 


Voordelen van het opbouwen van vaardigheden

"Wat zou voor u het voordeel zijn als u op alle niveaus in het opbouwen van
vaardigheden beter zou zijn dan de concurrent?" Deze vraag is aan diverse
dienstverlenende bureau's is gesteld. Daaruit kwamen deze antwoorden:

 
Kwalitatieve voordelen Financiele voordelen
• hogere kwaliteit van de dienstverlening,
betere klantrelatie en hogere klanttevredenheid
• meer vervolgopdrachten en minder kosten voor werving van nieuwe klanten en opdrachten
• sterker moreel en enthousiasme leidend tot hogere productiviteit
• lagere afboeking van onproductieve tijd van junior professionals
• lager verloop van junior professionals • lagere kosten voor werving en selectie
• klant accepteert dat junior professionals worden ingezet, als deze goed getraind blijken • het verdienen van hogere tarieven door het hogere niveau van vaardigheden
• grotere mogelijkheden om in vertrouwen te delegeren en minder stress bij senior professionals • hogere productiviteit van junior en senior professionals


Terug