|
EQ is 2x zo belangrijk voor succes als IQ
De rol van Emotionele Intelligentie bij succes
Een
hoge mate van emotionele intelligentie onderscheidt succesvolle
managers van collegas die gemiddeld presteren. Deze uitspraak
is afkomstig van Daniel Goleman, auteur van de bestseller Emotional
Intelligence.
Hij constateert dat emotionele intelligentie twee keer zo belangrijk is
voor
succes als IQ en technische vaardigheden. Voor de hoogste functies binnen
een organisatie is emotionele intelligentie volgens hem zelfs nog belangrijker:
topmanagers en professionals beschikken in het algemeen allemaal over
een
hoog IQ en goede cognitieve en analytische vaardigheden, maar zij
onderscheiden zich vooral door de mate waarin zij over EQ beschikken.
Vier
componenten van EQ
Kortgezegd
is emotionele intelligentie de capaciteit om goed om te gaan met
eigen emoties en die van anderen. Goleman onderscheidt vier componenten.
1. Een eerste is zelfbewustzijn. Dit betekent dat iemand
zijn eigen
stemmingen, emoties en drijfveren kent en zich bewust is van het effect
hiervan op de eigen prestaties en op anderen. Een zelfbewuste manager
heeft
een realistisch zelfbeeld, kan zichzelf relativeren en kenmerkt zich door
zelfvertrouwen.
2. In het verlengde van zelfbewustzijn ligt zelfbeheersing.
Dit is het vermogen
om impulsen en stemmingen te beheersen en zich niet te laten meeslepen
door emoties. Het betekent dat mensen eerst denken en dan pas doen,
kunnen leven met onzekerheden en openstaan voor veranderingen.
3. Een derde component is empathie, het zich kunnen verplaatsen
in
anderen. Dit is het vermogen om gevoelens, stemmingen en ideeën van
anderen te begrijpen en te anticiperen op hun behoeften. Managers die
deze vaardigheden beheersen kunnen goed omgaan met mensen met verschillende
achtergronden en zien diversiteit als een kans.
4. De laatste component, relatie management, heeft betrekking
op het
omgaan met de emoties van anderen. Voor een belangrijk deel komen hier
de andere componenten van emotionele intelligentie samen. Sociaalvaardige
managers weten wat anderen beweegt en spelen daar effectief op in. Ze
zijn
goed in het leggen van contacten en in staat om netwerken op te bouwen.
Ze hebben overtuigingskracht en zijn natuurlijke leiders.
Niemand is goed op alle gebieden van emotionele intelligentie. Waar het
om gaat is dat een manager beschikt over een combinatie van vaardigheden,
verspreid over de verschillende componenten. Er moet sprake zijn van een
zekere kritische massa.
Bron: Haygroup
Lees
verder:
De
10 geheimen van succes
Lichaamstaal
van succesvolle mensen
EQ
is 2x zo belangrijk voor succes als IQ
Succesvolle
spirituele leiders zijn zichzelf
Psychologische
factoren bij financieel succes
De
7 gewoonten van effectief leiderschap
|
|
Gratis
Nieuwsbrief
Ontvang
maandelijks
nieuwe tips en adviezen
Abonneren
|
|
|