Special: Onderzoek naar succesvolle mensen  
 


EQ is 2x zo belangrijk voor succes als IQ
De rol van Emotionele Intelligentie bij succes

‘Een hoge mate van emotionele intelligentie onderscheidt succesvolle
managers van collega’s die gemiddeld presteren.’ Deze uitspraak is afkomstig van Daniel Goleman, auteur van de bestseller ‘Emotional Intelligence’.
Hij constateert dat emotionele intelligentie twee keer zo belangrijk is voor
succes als IQ en technische vaardigheden. Voor de hoogste functies binnen
een organisatie is emotionele intelligentie volgens hem zelfs nog belangrijker:
topmanagers en professionals beschikken in het algemeen allemaal over een
hoog IQ en goede cognitieve en analytische vaardigheden, maar zij
onderscheiden zich vooral door de mate waarin zij over EQ beschikken.

Vier componenten van EQ
Kortgezegd is emotionele intelligentie de capaciteit om goed om te gaan met
eigen emoties en die van anderen. Goleman onderscheidt vier componenten.

1. Een eerste is zelfbewustzijn. Dit betekent dat iemand zijn eigen
stemmingen, emoties en drijfveren kent en zich bewust is van het effect
hiervan op de eigen prestaties en op anderen. Een zelfbewuste manager heeft
een realistisch zelfbeeld, kan zichzelf relativeren en kenmerkt zich door
zelfvertrouwen.

2. In het verlengde van zelfbewustzijn ligt zelfbeheersing. Dit is het vermogen
om impulsen en stemmingen te beheersen en zich niet te laten meeslepen
door emoties. Het betekent dat mensen eerst denken en dan pas doen,
kunnen leven met onzekerheden en openstaan voor veranderingen.

3. Een derde component is empathie, het zich kunnen verplaatsen in
anderen. Dit is het vermogen om gevoelens, stemmingen en ideeën van
anderen te begrijpen en te anticiperen op hun behoeften. Managers die deze vaardigheden beheersen kunnen goed omgaan met mensen met verschillende achtergronden en zien diversiteit als een kans.

4. De laatste component, relatie management, heeft betrekking op het
omgaan met de emoties van anderen. Voor een belangrijk deel komen hier
de andere componenten van emotionele intelligentie samen. Sociaalvaardige
managers weten wat anderen beweegt en spelen daar effectief op in. Ze zijn
goed in het leggen van contacten en in staat om netwerken op te bouwen.
Ze hebben overtuigingskracht en zijn natuurlijke leiders.

Niemand is goed op alle gebieden van emotionele intelligentie. Waar het om gaat is dat een manager beschikt over een combinatie van vaardigheden, verspreid over de verschillende componenten. Er moet sprake zijn van een zekere ‘kritische massa’.
Bron: Haygroup

Lees verder:
De 10 geheimen van succes
Lichaamstaal van succesvolle mensen
EQ is 2x zo belangrijk voor succes als IQ
Succesvolle spirituele leiders zijn zichzelf
Psychologische factoren bij financieel succes
De 7 gewoonten van effectief leiderschap

 

Gratis Nieuwsbrief
Ontvang maandelijks
nieuwe tips en adviezen

Abonneren

 

 

Kent u iemand die dit
ook interessant vindt?
Tell-a-friend