Klantonderzoek:
87% van klanten vindt dat er te veel beloofd wordt.
Slapen
Consultant vinden hun werk geen lolletje en willen de handdoek in
de ring gooien. De overgrote meerderheid ligt nogal eens wakker van zijn
werk.
Die conclusie trekt IT Beheer Magazine in zijn nieuwste nummer op basis
van een onderzoek dat het tijdschrift onder de eigen lezers (zowel consultants
als opdrachtgevers) heeft gehouden. Bijna tweederde van alle consultants
ligt
vaak tot zeer vaak wakker van een opdracht.
Contact
Als
het project eenmaal is afgelopen, laat de expert dit maar moeilijk los.
In bijna tachtig procent van de gevallen wordt contact gehouden. Daarbij
staat
niet altruïsme voorop, maar is er vooral de hoop een nieuwe opdracht
binnen
te slepen.
Slecht
imago
Het beeld dat consultants bij opdrachtgevers achterlaten, is weinig
flatteus. Volgens 56 procent van de klanten wordt niet geleverd wat beloofd
is, terwijl
87 procent van mening is dat de deskundigen zich nog wel eens beter presenteren
dan kan worden waargemaakt. Ook ontbeert het de consultant volgens 62
procent van de inhuurders aan vermogen om een organisatie snel door te
lichten.
Communicatie
Toch
zijn er wel dingen waar opdrachtgevers wel gelukkig mee zijn. De helft
vindt dat consultants goed zijn in het creëren van draagvlak en 63
procent
ziet dat ze goed en professioneel communiceren. Een zelfde percentage
ziet de consultant goed werk leveren bij het omgaan met tegenwerking.
Onduidelijke
opdrachten
Maar het is niet alleen de deskundige die in het verdomhoekje zit.
Ook de opdrachtgever laat nogal eens steken vallen. Zo meent 74 procent
van de consultants weinig tot nooit te worden ingewerkt in het werk, waarbij
slechts vijf procent direct over een werkplek kan beschikken. Verder zegt
maar liefst
96 procent van de consultants dat het nog wel eens voorkomt dat de uiteindelijk
opdracht afwijkt van de oorspronkelijke.
Iets
anders?
En met zoveel kritiek is het natuurlijk de vraag of het nog wel leuk
is om consultant te zijn. Iets meer dan de helft denkt dat het tijd is
iets anders te gaan doen, waarbij onder de slecht slapende consultant
het percentage tien procent hoger ligt
Bron:
webwereld.nl. gepubliceerd op maandag, 18 april 2005
Lees verder
Klantonderzoek naar mening over consultants
Persoonlijke effectiviteit
als adviseur
Boekbespreking:
The Four agreements
Nieuw: Training Consultancy Skills 2
Terug
naar artikelen
|