Effectieve consultancy paradigma's

Inleiding paradigma's
Een paradigma is de manier waarop jij de wereld ziet. Niet hoe de wereld is,
maar hoe jij deze bekijkt. Dit is voor iedereen persoonlijk. Ieder mens heeft vanwege andere achtergronden, ervaringen, interesses en overtuigingen een andere manier van kijken en interpreteren van een situatie.

Effectiviteit
Veel paradigma's die consultants hebben zijn niet-effectief. Oftewel, je hebt
dan een zienswijze, die je niet helpt bij het halen van je resultaten die je wilt.
De kunst is natuurlijk om deze tijdig te zien en te veranderen in een
paradigma die je beter helpt in de situatie waarin je zit.

Voorbeelden niet-effectieve paradigma's
Ik moet het probleem van de klant oplossen
Als consultant moet ik alles weten
Mijn waarde is gekoppeld aan mijn kennis
Mijn succes hangt af van het commitment van de klant

Voorbeelden effectieve paradigma's
Iedere klant is uniek
Ik ben mijn eigen beperkingen
De klant heeft een probleem, de consultant heeft plezier
Ik blijf constant leren; ik verwelkom problemen als aanleiding voor een les
Weerstand is een kans om mijn relatie te verdiepen
Weerstand komt met een reden op mijn pad
Ik help klanten die geholpen willen worden
Iedereen krijgt de klant die hij verdient

Effectieve paradigma's helpen je bij het uitvoeren van je opdracht. Deze paradigma's leveren meestal een houding van interesse i.p.v. stress.
Je gaat op zoek hoe je problemen en weerstand van je klant kunt gebruiken om jullie project (en relatie) te verbeteren.

Ronald van Westering


Lees verder
Meeste fouten van consultants zijn communicatief
Effectieve consultancy paradigma's
Mentaal verzuim kost Nederland 10 miljard
Boekbespreking: Management Consulting

Terug naar artikelen