Verkopen is en blijft mensenwerk. Naast alle moderne communicatiemiddelen zal er altijd een zeer belangrijke rol weggelegd blijven voor de persoonlijke benadering door de verkoper. Sommige producten en diensten zijn nu eenmaal niet geschikt om zonder tussenkomst van een persoonlijk advies gekocht te worden. Kortom; de rol van de verkoper is en blijft belangrijk. Maar er is wel een voorwaarde aan het persoonlijk verkopen die uitermate belangrijk is, uitgaande van het argument dat er geen zaken wordt gedaan tussen de bedrijven maar dat er zaken en transacties worden gedaan door de personen die bedrijven vertegenwoordigen. Daarom noemen we het ook persoonlijke verkoop. Het jezelf verkopen is dus uitermate van belang opdat je een verkoper kunt zijn die naast het realiseren van een zakelijke doelstelling ook oog hebt voor de realisatie van een persoonlijke doelstelling. Maar hoe verkoop je nu jezelf als prettig persoon om zaken mee te doen. Enige
tips: Mensen
die interesse tonen voor andere mensen, of het nu zakelijk of helemaal
privé is, bouwen op deze wijze onbewust aan een relatie met een
ander. Als een verkoper teveel of alleen maar gefocussed is op de realisatie
van de zakelijke doelstellingen dan komt dit vrij eenzijdig
over. In het commerciële traject van kennismaken tot
en met het afsluiten van de order is het heel erg belangrijk
om een goede eerste indruk te maken. En dat hoeft helemaal niet een eerste
indruk te zijn op basis van je productkennis. Als je als verkoper er in
slaagt een goed beeld van jezelf te verkopen dan wekt dat zeker een beeld
van vertrouwen op, een sfeer van openheid en eerlijkheid die door klanten
zeker gewaardeerd wordt. Stel jezelf eens wat meer open en kwetsbaar
op en trek geen muren om je heen. Je hoort wel eens medewerkers stellig
zeggen; dat is privé en dat gaat niemand iets aan!.
Juist deze houding geeft aan dat je ook niet echt interesse hebt in de
privé-aspecten van een ander Bron:
salesgids.com Lees
verder: |
|
|||