Verkoop eerst jezelf, dan het product of de dienst!

Verkopen is en blijft mensenwerk. Naast alle moderne communicatiemiddelen zal er altijd een zeer belangrijke rol weggelegd blijven voor de persoonlijke benadering door de verkoper. Sommige producten en diensten zijn nu eenmaal niet geschikt om zonder tussenkomst van een persoonlijk advies gekocht te worden. Kortom; de rol van de verkoper is en blijft belangrijk. Maar er is wel een voorwaarde aan het persoonlijk verkopen die uitermate belangrijk is, uitgaande van het argument dat er geen zaken wordt gedaan tussen de bedrijven maar dat er zaken en transacties worden gedaan door de personen die bedrijven vertegenwoordigen. Daarom noemen we het ook persoonlijke verkoop.

Het ‘jezelf verkopen’ is dus uitermate van belang opdat je een verkoper kunt zijn die naast het realiseren van een zakelijke doelstelling ook oog hebt voor de realisatie van een persoonlijke doelstelling. Maar hoe verkoop je nu jezelf als ‘prettig’ persoon om zaken mee te doen.

Enige tips:
1) Toon interesse voor de klant, niet alleen zakelijk maar ook daarbuiten
2) Documenteer bijzondere kenmerken van de klant, van verjaardag tot hobby
3) Doe wat met deze informatie zonder dat het te ‘over-done’ gaat worden
4) Wees eerlijk en oprecht in je belangstelling voor de persoonlijke aspecten
5) Wees eerlijk in hetgeen je vertelt over je eigen situatie
6) Stel je ook ‘open’ op, ook de klant wil wellicht iets van jou situatie weten
7) Tot slot: Gebruik deze kennis voor jezelf en geef dit nooit door aan derden.

Mensen die interesse tonen voor andere mensen, of het nu zakelijk of helemaal privé is, bouwen op deze wijze onbewust aan een relatie met een ander. Als een verkoper teveel of alleen maar gefocussed is op de realisatie van de zakelijke doelstellingen dan komt dit vrij ‘eenzijdig’ over. In het commerciële traject van ‘kennismaken’ tot en met het ‘afsluiten’ van de order is het heel erg belangrijk om een goede eerste indruk te maken. En dat hoeft helemaal niet een eerste indruk te zijn op basis van je productkennis. Als je als verkoper er in slaagt een goed beeld van jezelf te verkopen dan wekt dat zeker een beeld van vertrouwen op, een sfeer van openheid en eerlijkheid die door klanten zeker gewaardeerd wordt. Stel jezelf eens wat meer ‘open en kwetsbaar’ op en trek geen muren om je heen. Je hoort wel eens medewerkers stellig zeggen; “dat is privé en dat gaat niemand iets aan!”. Juist deze houding geeft aan dat je ook niet echt interesse hebt in de privé-aspecten van een ander

Bron: salesgids.com

Lees verder:
Verschil tussen verkopers en consultants
Hindernissen van het verkoopproces
Verkoop eerst jezelf
Stel eisen aan een commerciele training
Boekbespreking: SPIN

Terug naar artikelen