Kun je oprecht zijn naar een klant?
Oprecht
gedrag tegenover een klant betekent dat je verwoordt wat je tijdens
het werken met de klant ervaart. Dit is de meest effectieve manier om
het
vertrouwen met de klant op te bouwen.
Het
is een misvatting dat klanten op grond van zuiver rationele overwegingen
beslissen om aan een project te beginnen of met een adviseur in zee te
gaan.
De eerste vraag die de klant zich meestal stelt is: "Is deze adviseur
iemand
die ik kan vertrouwen?"
Oprecht
gedrag leidt tot meer vertrouwen, meer overtuigingskracht en meer commitment
van de klant. Oprecht gedrag heeft ook het voordeel dat het eigenlijk
heel eenvoudige is. Het is de letterlijke verwoordig van wat je ervaart.
Een
voorbeeld:
Klant: "Nou, uw onderzoek hoeft niet veel tijd te kosten, een
paar dagen
lijkt me voldoende. Ik wou dat ik wat meer tijd voor u had, maar enkele
echt belangrijke zaken vragen mijn aandacht. Leg ook niet te veel beslag
op de tijd van mijn mensen; ze staan onder grote druk."
Adviseur
ervaart op dat moment: ik voel me klein. mijn werk is onbelangrijk. Ik
verdien mijn brood, maar ben voor de klant een storende factor.
Onoprechte
reactie adviseur: "Dit onderzoek zou vergaande implicaties
kunnen hebben. Het hoofdkantoor bekijkt het onderzoek nauwlettend."
Oprechte
reactie adviseur: "U behandelt het onderzoek alsof het onbelangrijk
is en weinig voorstelt. Als het u nietgoed uitkomt, moeten we het misschien
op een ander tijdstip doen. Ik zou het op prijs stellen als u er meer
belang aan hecht."
In
dit voorbeeld is de klant erop uit om de adviseur op een afstand te houden.
Elke uitspraak is een vorm van weerstand met als doel de invloed van de
adviseur te verminderen. De onoprechte reactie van de adviseur pas de
weerstand indirect en onpersoonlijk aan. De oprechte reactie richt zich
op
de relatie tussen de klant en de adviseur en dwingt de klant rekening
te
houden met de rol en behoeften van de adviseur.
Lees
verder:
Het adviesproces
in 6 stappen
Wanneer ben ik een
adviseur?
Grondregels voor contractering
Kun je oprecht
zijn naar een klant?
Terug
naar artikelen
|