Grondregels voor contractering
Aan
contractering liggen een aantal regels ten grondslag:
1.
De verantwoordelijkheid voor elke relatie is 50-50. Er zitten 2 kanten
aan
__elk verhaal. De relatie is gebaseerd op
wederzijds voordeel.
2. Het contract moet vrijwillig worden aangegaan.
3. Alle behoeften zijn legitiem. Willen is een geboorterecht.
__Je kunt niet zeggen:"dat mag u niet
willen."
4. Je kunt nee zeggen tegen hetgeen anderen van je willen. Zelfs klanten.
5. Je krijgt niet altijd wat je wilt. Toch zul je het overleven en in
de toekomst
__weer klanten hebben.
6. Gedrag kunt u regelen, niet dat de ander zijn gevoelens verandert.
7. Je krijgt niets voor niets. Inspanning moet van beide kanten komen.
8. Je kunt niet iets vragen wat de ander niet heeft.
9. Je kunt niet iets beloven wat je niet kunt leveren.
10. Je kunt niet een overeenkomst sluiten met iemand die niet aanwezig
is.
___Je
dient hen rechtstreeks te ontmoeten om te weten dat je een ___overeenkomst
met hen hebt.
11. Zet contracten indien mogelijk op papier.
12.
Over sociale contracten kun je altijd opnieuw onderhandelen
13. Contracten vereisen een specifieke tijdslimiet of tijdsduur.
14. Goede contracten vereisen goed vertrouwen en vaak stom geluk.
Bron:
Feilloos adviseren, P. Block.
Lees
verder:
Het adviesproces
in 6 stappen
Wanneer
ben ik een adviseur?
Grondregels voor contractering
Kun je oprecht
zijn naar een klant?
Terug
naar artikelen
|