Er zijn vele managementguru's die iets geschreven hebben over het managen van gedrag, in organisaties en bij individuen. Grofweg zijn deze in te delen in twee groepen. 1.
Intentie gestuurd.
Bewust, krachtige voornemens leidt tot het gewenste gedrag. De nieuwjaarsvoornemens
zijn hier een bekend, maar niet altijd succesvol voorbeeld van. (1 op
de 5 mensen houdt zijn goede voornemens langer dan 2 jaar vol). Belangrijkste
tip om de kans op het succesvol doorvoeren van gedragsveranderingen is:
Zorg dat je voornemen SMART is; 2.
Gewoontegedrag. Directe prikkels uit onze omgeving sturen ons gedrag.
Op basis van jaren lange ervaring en herhaling is er een gedragsrepertoire
gevormd. Dit zijn onbewuste gedragspatronen, vastgelegd in ons hoofd.
Veel slechte gewoontes (bijv. sommige eetpatronen) ontstaan omdat ze op korte termijn tot plezier leiden, maar op lange termijn tot ontevredenheid. Zouden ze ook op korte termijn tot een negatief gevoel leiden, zou het geen gewoonte geworden zijn.
|
|
|||