In gesprekken tussen adviseur en klant komt het soms voor dat de meningen of de stijlen zo verschillen zijn, dat de adviseur (de mening van) de klant wel idioot vindt. In onze training Consultancy Skills komen we dit geregeld tegen. Hierbij enkele tips of overwegingen. Een belangrijke aanname hierbij is natuurlijk wel dat de relatie belangrijk voor je is.
'Oordeel en begrip sluiten elkaar uit'. Zeggen 'hij is een idioot' is
hetzelfde
Waarom zou hij een grotere idioot zijn dan jij? Alleen omdat hij andere Doe alles waarvan je wil dat hij dat doet. Iemand moet beginnen met bruggen bouwen, met het begrip weer te vergroten. Als jij respect wil krijgen, vraag je dan af, of jij de ander wel met respect behandelt.
Geef je grenzen aan. Je kunt aangeven wat wel en niet bespreekbaar is. Cynisme als hint. Als je jezelf betrap op een cynische houding, dan wil dat zeggen dat jij er de zin niet van inziet. Terwijl zingeving waarschijnlijk juist wel belangrijk voor je is (anders zou je het niet als cynisch ervaren). Cynisme is hint aan jou om weer op zoek te gaan naar waar je het allemaal voor doet. Ronald van Westering
|
|
|||