Boekbespreking: Let's get real or let's not play
Met als ondertitel: 'The demise of dysfunctional selling and the advent of helping clients succeed'. Auteur: Mahan Khalsa.

Consultantive selling
'Let's get real or let's not play' is een pragmatische aanpak voor consultants
in een commerciele rol. Het idee 'verkopen' roept vaak negatieve associaties op. Een klant-verkoper relatie is regelmatig gebaseerd op angst.
De klant is bang dat hem iets aangepraat wordt wat hij niet wil en de verkoper is bang dat hij de opdracht niet krijgt en daardoor zijn targets niet haalt.

'Helping Clients Succees' is een (audio) boek en training programma,
gegeven door FranklinCovey, dat een einde maakt aan onzuivere verkooprelaties en bouwt aan het helpen klanten succesvol te worden.

Fundamentele principes
Het ontwikkelen van een blijvende klantrealtie is een balans tussen onderzoeken (wat de klant wil) en promoten (wat jij wilt). Als consultant moet je zowel goed zijn in kritisch denken en vragen stellen (IQ) als in communiceren, luisteren en begrijpen (EQ). Des te beter je luistert, des beter kun je de goede oplossing promoten.

Om dit te kunnen doen gelden enkele fundamentele principes:
Intentie is belangrijker dan techniek!
• Niet gokken!
• Rem voor oranje!
• Pel de ui!
• Structureer het gesprek!
• Laat je ego thuis!

Het gehele verkoopproces
In het boek komen overzichtelijk alle aspecten van het commerciele proces aan de orde. Aan de hand van het woord 'ORDER' worden de thema's helder, met veel voorbeelden behandeld:
O—The Opportunity
R—The Resources
D—The Decision Process
E—The Exact Solution
R—The Relationship

Over de auteur en FranklinCovey
Mahan Khalsa is een expert in best practices voor sales en consulting, en heeft zijn bevindingen toegepast bij enkele van de grootste en meest succesvolle bedrijven in the USA. Hij is verbonden aan FranklinCovey.

FranklinCovey is wereldwijd specialist op het gebied van verhogen van effectiviteit van mensen en organisaties door focus en uitvoering. Daarmee helpen we klanten dat te doen waar ze goed in zijn en wat rendeert te realiseren. Dit wordt tot stand gebracht door een netwerk van professionals.
Zij werken op basis van de wetten van effectiviteit om meetbaar succesvol te zijn voor klanten en zichzelf in kwaliteit en rendement. www.franklincovey.nl.


L
ees verder
Verkopend adviseren: De Waarde-matrix
Weerstand: omgaan met een boze klant
Meest gestelde vragen van consultants
Boekbespreking: Let's get Real

Terug naar artikelen